Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Elinex waarborgt continuïteit van servers bij CM.com

Elinex waarborgt continuïteit van servers bij CM.com

  • 27 oktober 2021
  • Ridderkerk

Ooit begon het met één sms, in 1999. De oprichters van het huidige CM.com maakten via sms een afspraak met elkaar, om de koppen bij elkaar te steken. Daar vloeide de eerste sms-service uit voort, waarmee groepsberichten konden worden verstuurd. Aan de basis daarvan lag slimme technologie, die zorgde voor communicatie van computer naar mobiele telefoon. Daarna volgden de ontwikkelingen elkaar in een rap tempo op.

Vandaag is CM.com nog steeds het bedrijf met het DNA van toen: CM.com faciliteert met haar cloud software de interactie tussen bedrijven en hun klanten op mobiel (of: op de mobiele telefoon). Van het eerste contact tot het afronden van een betaling. Niet alleen van bedrijf naar klant, maar ook van overheid naar burger. De zelf ontwikkelde online communicatie-, verkoop- en betaalsystemen zijn inmiddels niet meer weg te denken. Met een wereldwijde dekking en miljoenen gebruikers, is het logisch dat er geen systeemuitval mag plaatsvinden. De backbone van het systeem staat in Breda, Elinex verzorgde er de nieuwe noodstroomvoorziening. We spreken hierover met Anil Bhaggan, projectleider bij CM.com, Xander van Rootselaar, manager commercie bij Elinex en Niid Brouwers, projectleider bij Elinex.

Een nationale 'klus' met een internationaal effect

Anil is tevreden over het werk van Elinex en steekt dat niet onder stoelen of banken. "Elke keer als we Elinex over de vloer krijgen, zijn we getuige van hun professionaliteit. Onze dienstverlening moet online blijven, niet alleen omdat onze commerciële klanten van ons afhankelijk zijn, maar ook omdat bijvoorbeeld allerhande sms, voice, ticketing en betaal-diensten via onze servers lopen. Elinex denkt mee en ik heb het volste vertrouwen in hun projectmanager Niid Brouwers en design engineer Willard Mulder."

In Breda bevindt zich het hoofdkwartier van CM.com, daar heeft Elinex de werkzaamheden dan ook uitgevoerd. "Vanuit Breda wordt alles centraal aangestuurd, wereldwijd. In Nederland zelf beschikken we over twee mirrors. Als je het goed bekijkt is het werk van Elinex dus een nationale 'klus' met een internationaal effect. We bedienen ongeveer 15.000 unieke klanten en miljoenen eindgebruikers. CM.com is voor veel bedrijven de 'backbone' voor hun online zakendoen. Onze remote services moeten te allen tijde beschikbaar blijven", aldus Anil.

Omvang van de werkzaamheden

CM.com had voor haar datacenter alleen een noodstroomvoorziening op de A-feed, in de vorm een NSA (noodstroom aggregaat) en UPS'en. "De UPS'en stonden opgesteld in de dataruimte", vertelt Xander. "Het NSA was al op leeftijd. Wij hebben een nieuwe technische ruimte gemaakt, waarbij wij één nieuwe, modulaire CentielUPS geleverd hebben, een Cumuluspower 100kW, verdeeld over vier modules van 25 kW. De batterijen zijn van BACS voorzien. BACS staat voor Battery Analysis & Care System. Dat voorkomt het overladen en onderladen van de accu’s door de spanning continu in een traag proces te reguleren en te verdelen over de keten. Daarbij worden de individuele spanning, de impedantie en de temperatuur continu gemonitord. Uiteraard via SNMP, Simple Network Management Protocol. Daarbij hebben wij een nieuw NSA geleverd, die wij op een nieuwe plek neergezet hebben. Ook de startaccu's van deze NSA zijn voorzien van BACS en het NSA heeft uitlezing op afstand. Tevens beschikt dit systeem over een grote brandstofdagtank. Nieuw is dat we ook de koeling van de serverruimte hebben gewaarborgd, binnen 1 minuut kan daar een optimale temperatuur bereikt worden."

Voor de B-feed heeft Elinex een geheel nieuwe noodstroominstallatie gemaakt. Niid: "De B-feed werd aangepakt voordat we de aanpassingen deden aan de A-feed, puur om power te kunnen waarborgen. De B-feed was namelijk nog niet beschermd. Ook hiervoor is een nieuwe Cumuluspower 100 kW Centiel UPS geleverd en in de technische ruimte geplaatst.

Deze is voorzien van batterijen, met BACS. Ook voor de B-feed hebben we een nieuw NSA geleverd. Ook de startaccu's van deze NSA zijn voorzien van BACS en uitlezing op afstand. Ook hier is de grote brandstofdagtank aanwezig." Anil vult aan: "Precies zoals we het graag wilden zien, de techniek voor de noodstroomvoorziening bevindt zich nu apart van de serverruimte, in een geconditioneerde omgeving. Door alles buiten de serverruimte te halen, hebben wij weer meer ruimte over voor vier extra serverracks."

Alles volledig geautomatiseerd

Elinex heeft verder het aanleggen en aanpassen van de AC en DC bekabeling verzorgd en het aanpassen van de distributiepanelen. Xander: "Tot slot hebben wij Schleifenbauer PDU’s (protocol data unit) geleverd voor de powerdistributie op rackniveau voor de A-feed en de B-feed. De gehele installatie kan volledig gemonitord worden op afstand." De uitvoering van het gehele project lag in handen van Niid: "Belangrijk bij de uitvoering was dat CM.com geen downtime had. Dat vraagt om een strakke planning, een goede afstemming en een zeer secure uitvoering. Door de professionele samenwerking met Anil en zijn team zijn we daar prima in geslaagd!"

Tot besluit zegt Anil: "We voeren elke eerste maandag van de maand een noodstroomtest uit, automatisch. Inclusief een geautomatiseerde rapportage. Daarmee voldoet CM.com volledig aan haar compliance. Wil je weten hoeveel rust ik heb gekregen door dit systeem? Enkele weken nadat alles in gebruik was genomen, vonden er werkzaamheden plaats in de straat. Door fouten vloog de schakelkast die de straat van stroom moet voorzien eruit. Overal paniek in de straat, behalve hier. Wij draaiden in alle rust gewoon door."

Vragen?

Heeft u vragen over een noodstroomoplossing? Wij helpen u graag verder via info@elinex.com of telefonisch via + 31 180-415711.

Tekst: Draeckensteijn Media

 

 


Advies nodig?
Contact of advies?