PLUS supermarkten spelen op safe met Elinex.
Gepubliceerd op 28 maart 2021
We staan allemaal regelmatig in de rij voor de kassa, als we boodschappen doen. Stel je eens voor dat er op dat moment problemen zijn met de stroomtoevoer naar de kassasystemen. Geen scans, geen kassabediening, geen dataverkeer meer… Dat zou een enorme chaos opleveren, want niet af kunnen rekenen betekent simpelweg de kar laten staan en vertrekken.
Om dit soort taferelen te voorkomen, heeft PLUS ervoor gekozen om voor het hoofdkantoor en de 260 PLUS supermarkten in het land speciale noodstroomvoorzieningen te laten aanleggen. Elinex, al jaren kind aan huis bij PLUS, viel ook deze keer de eer ten deel om te zorgen voor bedrijfscontinuïteit. Mark Thies, accountmanager bij Elinex, is aan het woord.
Centrale UPS in de backoffice
“Alles begon met het inventariseren bij de supermarkten wat er benodigd was”, opent Thies het gesprek. “Het doel was om elke supermarkt te voorzien van een centrale UPS in de backoffice, die alle IT-systemen en kassa’s vrijhoudt van stroomstoringen op het net en zorgt voor noodstroom bij uitval.” Het gaat in dit geval om de combinatie van een Elinex Power Conditioner en UPS-systeem. “Deze setup zorgt ervoor dat bij stroomstoring- of uitval de kassa’s de rijen klanten nog kunnen helpen en de data die daaruit voortvloeit nog overgedragen kan worden aan de centrale server. Zo voorkomt PLUS chaos, boze klanten en verlies van gegevens.”
Op afstand meekijken
Elinex ontzorgt PLUS geheel in dit verhaal. Met het Elinex Power Management System (EPMS) wordt er door hen meegekeken op afstand. Thies legt uit: “Door te monitoren voor PLUS, weten wij al of er in een winkel iets aan de hand is, nog voordat men het zelf door heeft. Tegen die tijd hebben wij het probleem al opgepakt en zijn we al aan het werk. Binnen vier uur lossen we de storing op.”
PLUS werkt al zo’n 15 jaar met Elinex samen. Met trots vertelt Thies dat dit samenwerkingsverband onlangs weer met 5 jaar is verlengd. “Door de uitrol van de noodstroomvoorziening in 260 winkels en het hoofdkantoor, speelt PLUS op safe. Niet alleen in hun eigen voordeel, maar vooral ook in het voordeel van de klant. Natuurlijk merkt de klant daar niets van en zo hoort het ook. Het gaat PLUS om bedrijfszekerheid en continuïteit. Het mooie is dat de hele PLUS-organisatie is meegenomen in dit plan, van de kleinste buurt PLUS tot en met de grootste vestigingen. Elinex is bij uitstek de ideale partij voor retailers en retailketens die continuïteit willen waarborgen en data veilig willen stellen.”
PLUS over Elinex
We spreken Emile Post, projectleider winkelautomatisering bij PLUS, over de samenwerking met Elinex. Hij zegt: “We werken al heel lang samen, zelf ben ik vanaf 2006 bij PLUS werkzaam en toen was Elinex al in beeld. Het noodstroomsysteem heeft zich al enkele malen bewezen ook. In 2016 bijvoorbeeld, toen er van zekeringen gewisseld moest worden. De kassa’s, de patchkast en de IT-systemen bleven moeiteloos doordraaien, dankzij de systemen van Elinex. Naast het kunnen doorwerken en het veiligstellen van data dankzij de noodstroomvoorziening, is ook het behoud van de hardware van belang. Bij stroomuitval of dippen in het stroomnet kan hardware beschadigd raken. Dat probleem voorkomen we nu, dankzij Elinex.”
Post ziet heel duidelijk de toegevoegde waarde van Elinex als bedrijf: “Het is simpel. Als we hulp nodig hebben, dan staat Elinex er. We hebben een lange relatie met hen en zij kennen onze organisatie door en door. Het persoonlijk contact is daarbij erg belangrijk. Mark Thies is onze accountmanager en doet het voortreffelijk, ondanks dat hij voor ons als contactpersoon nog relatief nieuw is. Ook met de storingsmonteurs heeft onze technische dienst een prima contact, vaak heeft men over en weer aan een half woord genoeg.”
Op bezoek bij PLUS Verhoeven in Rotterdam
De uitnodiging om een Elinex Power Conditioner en UPS-systeem in het echt te mogen aanschouwen nemen we met beide handen aan. Elroy Verhoeven, eigenaar van PLUS Verhoeven in Rotterdam, ontvangt ons gastvrij. Ook Eric de Jong, service engineer bij Elinex, is ter plaatse aanwezig. Via zijn laptop toont Eric het monitoringssysteem van Elinex. “Hier zie je alle supermarkten met eventuele bijzonderheden”, wijst hij aan. “Storingsmeldingen worden via een pushmelding naar voren gebracht, waarna meteen alle gegevens van de betreffende vestiging beschikbaar zijn, inclusief de geografische positie op de landkaart.”
Na een kleine rondleiding staan we in de serverruimte van PLUS Verhoeven. De Jong toont de twee UPS’en en de Elinex Power Conditioner. Verhoeven licht toe: “Het is heel fijn om helemaal ontzorgd te worden. We merken zelf eigenlijk niet dat het systeem draait, tot het in werking treedt. Dat gebeurde vorig jaar nog, toen de stroom volledig uitviel. Dat is een moment waarop de winkel ontruimd moet worden, volgens protocol. Doordat de kassa’s gewoon rustig door konden draaien, konden we de klanten nog helpen en hen op een rustige manier de winkel uit loodsen. Alle data die gegenereerd werd, kwam veilig aan op de plek van bestemming en ook de IT-werkplekken draaiden gewoon door.” De Jong zegt tot besluit: “Als service engineer komen we in principe twee keer in de vijf jaar bij PLUS, volgens contract. Eén keer om onderhoud te plegen en één keer om de batterijen van de UPS te vervangen. Daar hoeft niemand in de hele PLUS-keten iets voor te doen. En als er onverhoopt storingen optreden, dan staan we er automatisch binnen vier uur.”
Vragen?
Heeft u vragen over een noodstroomoplossing? Wij helpen u graag verder via info@elinex.com of telefonisch via + 31 180-415711.
Artikel: Draeckensteijn Media
Terugkeren