Elinex in Installatie & Bouw magazine - Een nieuwe noodstroomoplossing voor de Maastunnel.
Gepubliceerd op 13 april 2018
In juli 2017 werd in de westelijke tunnelbuis gestart met de grootschalige renovatie en restauratie van de Maastunnel. Vernieuwing was hard nodig voor dit ruim 75 jaar oude rijksmonument. Onder andere de stroomvoorziening was een verouderde tunneltechnische installatie.
De Maastunnel is een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Dagelijks maken circa 60.000 motorvoertuigen gebruik van de tunnel. Ook moet vanaf 2019 voldaan worden aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid. Zo wordt er een geheel nieuw ventilatiesysteem aangelegd. De combinatie ‘Aanpak Maastunnel’, bestaande uit Croonwolter&dros en Mobilis, samenwerkend met Nico de Bont is verantwoordelijk voor dit bijzondere renovatieproject.
Verouderde noodstroomvoorziening
Aangezien Elinex voor vele andere verkeerstunnels de volledige noodstroomvoorziening heeft gerealiseerd, heeft ‘Combinatie Aanpak Maastunnel’ ervoor gekozen om Elinex ook voor dit project in te schakelen. De huidige noodstroomvoorzieningen waren verouderd; ze voldeden niet meer aan de eisen van nu. Een verouderde UPS heeft een grotere kans op een storing, terwijl een UPS juist bij netspanningsuitval kritische systemen in noodsituaties moet voeden. Het is essentieel dat de UPS’en voldoen aan de huidige standaard. Zo hebben nieuwe UPS’en een hogere efficiency waardoor het energieverbruik reduceert. Bovendien neemt de betrouwbaarheid toe door interne redundanties. De UPS is modulair opgebouwd, waardoor de MTTR zo kort mogelijk is.
UPS-systemen in Maastunnel
Elinex heeft in samenwerking met Croonwolter&dros twee UPS-systemen in de ventilatiegebouwen ‘Noord’ en ‘Zuid’ van het Maastunnelcomplex vervangen. Deze Huawei 5000-A 120KW UPS’en hebben een ontwerplevensduur van 25 jaar (bij volgen onderhoudsschema). De UPS’en zijn opgesteld in de nieuwe ruimten van de monumentale dienstgebouwen. Kenmerkend voor de HUAWEI 5000-A Series zijn de modulaire en redundante opbouw en de hoge efficiency van 96,3% (in online-bedrijf). De batterijen zijn opgebouwd uit drie ketens met afzonderlijke ketenscheiders zodat bij vervanging of een defecte accu altijd 66% van de autonomietijd resteert.
Terugkeren